Sunday, October 2, 2011

3rd Year MBBS

assalamualaikum..

its been a while since i've updated this blog *yes i know i've started my previous posts with this kind of intro -.- *. sorry for the long period of dormancy but it is all due to the pressure of the 2nd year MBBS final exam. which explains the title 3rd year MBBS for this post. alhamdulillah i've made it to the 3rd year of the course, hence completing the pre-clinical stage. and this time it felt much better than the 1st year finals since i've passed without having to go for any borderline viva to pass.

3rd Year!

so i'm already moving on to 2nd week for the 3rd year and my first postings is paediatrics posting *kids weehoo! :p *. luckily my postings group are handpicked to suit me and the rest of us, so there's no issue of awkwardness in the group since we already knew each other well enough. and we've been to the hospital twice already and yes, it is kinda intimidating, if i have to admit. but then those are the challenges i will need to face in order to progress and develop in order top become a decent and good doctor later. so far it is going well for us, and the only concern for now is the language barrier between us and the patients. most of them doesn't speak/converse in English, thus making history taking or even starting a conversation tough. i can't believe i have to say this, but like it or not, i need to learn some sort of Kannada after all. -.-

SEMPOI

ok here i think it is not appropriate to use English, so i will write this part using Malay. :B sepanjang hujung minggu ini saya berkesempatan untuk menghadiri program SEMPOI di Mangalore bersama sama pelajar-pelajar Malaysia dari tempat tempat lain di India e.g : Bangalore, Mangalore, Davangere etc... dan alhamdulillah sepanjang program tersebut, walaupun saya hadir sedikit lewat berbanding dengan peserta peserta lain tetapi pengisian sepanjang 1 hari tersebut saya rasakan amat bermakna dan penuh dengan manfaat. sesi sesi LDK yang diselitkan antara slot slot ceramah dari Ustaz Hasrizal amat berguna sekali buat kami para peserta. memang terasa rugi kerana tak dapat nak attend program dari hari pertama tapi saya rasa sepanjang program tersebut masa saya telah diluangkan untuk sesuatu yang bermanfaat dan berfaedah, plus saya dapat menambah ilmu dan juga mendengar cerita cerita pengalaman dari Ustaz Hasrizal sendiri.

saya cuma sempat hadir untuk 3 slot ceramah dari Ustaz Hasrizal dan ceramah ustaz berkaitan dengan tajuk '7 steps to become successful in life' *x berapa sure dengan tajuk asal*. slot pertama saya ialah slot ke-5 bersama peserta lain dan tajuk nya is 'seek to understand, to be understood'. tajuk memang agak confusing, tapi sebab approach ustaz dalam berceramah menarik so memang x hilang fokus langsung sepanjang ceramah. apa yang saya dapat dari slot itu ialah cara2 kita nak approach orang dalam membantu menyelesaikan masalah orang tersebut. most of the time kita selalu cuba nak membantu, tapi caranya salah dan akhirnya bukan lagi membantu, malah memburukkan lagi keadaan. apa yang ustaz sampaikan dalam slot tu ialah kita sebagai seseorang yang hendak menawarkan bantuan kepada orang lain, perlulah memahami masalah orang tersebut, barulah kita boleh expect orang itu tadi untuk memahami apa yang kita sampaikan. kalau nak quote dari ayat ustaz, kita mestilah 'imagine ourselves living in the person's shoes' atau meletakkan diri kita sendiri di tempat orang tersebut. bila kita dah faham situasi sebenar barulah kita boleh menawarkan penyelesaian atau bantuan kepada orang itu tadi. kadang 2 kita selalu expect orang untuk memahami kita tanpa memahami orang lain dan sebab ni lah boleh berlaku masalah, atau orang melawan kata2/nasihat yang kita berikan. approach dan cara menasihat itu perlulah betul dan parallel dengan situasi, jenis dan attitude orang tersebut.

bagi slot seterusnya ustaz bercerita tentang pengalaman nya semasa belajar di Jordan, kemudian berkerja di UK & Belfast. panjang sekali cerita dari ustaz dan apa yang saya dapat ceritakan di sini ialah kita x sepatutnya berasa yang kita ini Allah telah uji dengan seberat2 ujian, kerana di luar sana lebih ramai lagi insan2 lain yang telah Allah duga dengan bermacam2 ujian, musibah, masalah etc.bagi saya, apa yang telah diceritakan dari pengalaman ustaz tadi adalah tandanya Allah sayangkan beliau sehinggakan beliau diuji sampai macam tu sekali. orang yang wara', alim, dan dekat dengan Allah memang selalunya akan diuji dan didatangkan macam2 jenis dugaan sebagai tanda bahawa mereka itu ada dalam rancangan Allah. maka sebaik2 nya bila kita sendiri ditimpa masalah/ujian kita patutlah menerimanya dengan tabah, sebaiknya dengan ucapan alhamdulillah kerana itu tandanya Allah masih sayangkan kita lagi, kita masih ada dalam perancangan Nya. dari cerita ustaz juga saya dapat simpulkan yang sabar dalam menghadapi masalah ada jenis2 nya. sesetengah orang 'bersabar' dalam menghadapi masalah dengan merelakan dirnya dizalimi atau kalah dalam situasi2 berkenaan. dari apa yang saya faham, ini bukanlah sabar yang dimaksudkan tapi sebenarnya mengaku kalah atau 'giving up'. seseorang insan itu sepatutnya cuba untuk menghadapi ujian yang dihadapinya, dan juga mencari jalan penyelesaian/keluar dari masalah tersebut. itu adalah cara yang sebetulnya jika hendak bersabar dalam menghadapi situasi2 sukar dalam hidup.

kemudian ada 2 slot kecil ceramah ustaz on 'synergism' & 'sharpen the saw' sebagai penutup program SEMPOI. synergism is basically pasal kerjasama, teamwork etc dalam menyelesaikan masalah/buat kerja etc. and sharpen the saw, actually dah dengar benda ni before program SEMPOI lagi, time buat A-Level to be exact. Mr. Ho told that concept dulu, di mana sekuat mana pun kita berusaha, ada hadnya, dan macam yang kita selalu dengar, bersederhana. tidak salah untuk kita bekerja keras, tapi kita perlulah mengambil masa untuk merehatkan diri sekejap, dengan niat untuk menaikkan mutu kerja & productivity. kisah tentang Huzaifah r.a dan Abu Bakar r.a yang merasakan diri mereka itu munafik kerana mereka merasakan iman mereka bertambah dan meningkat apabila berada dalam majlis ilmu bersama Rasulullah S.A.W tetapi menjadi kurang bila mereka bekerja/bersama family etc. dan Rasulullah S.A.W telah berkata pada mereka yang kita perlu ada masa untuk itu, ada masa untuk ini dan Rasulullah S.A.W mengulangi kata2 itu sebanyak 3 kali, untuk meng'highlight'kan pentingnya bersederhana dalam hidup, kerja, even amalan kerana perlu ada balance dalam hidup kita supaya kita dapat menjadi insan yang successful. :)

di penghujung program ustaz ada menyelitkan 5 cara2 untuk menunjukkan/expressing perasaan kasih sayang kita kepada orang lain e.g : ibu, ayah, adik2 etc. tapi dah rasa penat nak type. :p maka lain kali lah type lagi. hehe. insyaallah 3rd year ada banyak time, so this blog will probably remain alive and updated for a good amount of time. thanks for spending your time if you managed to read this post till the very end, and assalamualaikum, may all of you get what i'm trying to share here and may it benefit you as well as i did. :)

0 comments:

Post a Comment